KIM OLDUĞUNUZU VE HEDEFLERİNIZI ASLA UNUTMAYIN

 


Lauren Bertolacci, İsviçre şampiyonu olan güçlü NUC Voleybol takımının (Neuchatel) baş antrenörü ve  VNL'de mucadele eden Kanada Takımının yardımcı antrenörüdür.

Lauren eski bir profesyonel oyuncudur, hem kadın hem de erkek profesyonel takımlara koçluk yapmıştır ve Avustralya milli takımında uluslararası deneyim kazanmıştır.

Lauren, kaç yıl önce profesyonel voleybol antrenörü olmaya karar verdin ve sizi bu karara iten şey neydi?

Antrenörlerimin fikirlerine ve tarzlarına sıklıkla karşı çıkan, oldukça vasat bir profesyonel voleybol oyuncusuydum. Dışarıdan eleştirel değildim ama bir şey bana mantıklı gelmiyorsa, bunun hakkında düşünmek için oldukça fazla zihinsel enerji ve zaman harcardım. Şimdi geriye dönüp baktığımda, aslında farkında olmadan, oyunculuk kariyerim boyunca pek çok fikir ve fikir geliştirdim. Pek çok şeyde olduğu gibi koçluk kariyerimin başlangıcında şansın ve zamanlamanın büyük etkisi oldu. Bunun icin, aldığınız molalardan yararlanmaya hazır olmanız yeterlidir.

2013'te son kulübüme geldiğimde, ikinci lige yeni yükselen bir takımda erkekler Baş Antrenör pozisyonunu almam için bana teklif geldi. Oyunculuk kariyerime odaklanmanın ve bir takıma koçluk yapmanın zor olacağını düşündüğüm için evet demem biraz zaman aldı, sadece genç takımlarda antrenörlük yapmıştım ve erkek voleyboluyla pek ilgilenmemiştim.

Çok şükür bu yaptığım en iyi hamleydi, antrenörlük benim için oynamaktan çok daha keyifli ve daha doğal geldi. Hemen ikinci ligin zirvesine çıktık ve ikinci ligde iki sezon geçirdikten sonra A Ligine yükseldik.

Herhangi bir ligde en üst ligde yer alan bir erkek takımına bir kadının Baş Antrenörlük şansı çok sık karşınıza çıkmaz, bu yüzden futbolu bırakmak benim için hiç de akıllıca olmadı.

Bir oyuncu olarak kendimi sürekli kızgın, stresli ve sinirli hissettim. Bir koç olarak oldukça sakin, meraklı ve sürekli öğrenen biriyim. Bazı şeylerin olması gerekiyor.



Yeni başlayan bir antrenöre ne gibi tavsiyelerde bulunursunuz? 

Bir koç olarak kim olduğunuzdan ve vizyonunuzun ne olduğunu düşünmekten asla vazgeçmeyin. Büyük resimden geriye doğru çalışın ve oraya nasıl ulaşacağınız konusunda sürekli olarak gelişin ve yenilik yapın.

Öncelikle istediğim oyun tarzına ve koç olarak kim olduğuma ilişkin güçlü bir felsefe geliştirdim. Ben büyüdükçe ve oraya ulaşma süreci gelişmeye devam ettikçe bu daha da geliştirildi, ancak büyük prensipler aynı kaldı.

Güvenli oynayarak sizden daha iyi takımları yenemezsiniz.

Amacımin, oyunculari her alanda mükemmel bir sekilde, neyi ne zaman kullanacaklarını anlama becerisiyle donatmak ve risk almak için doğru zihniyette olduklarından emin olmak olması gerektiğini fark ettim. Gerçekten agresif, yaratıcı ve riskli bir oyun tarzı oynamak istiyoruz.

Bunu denediğinizde ve başarısız olduğunuzda utanmak kolaydır, ancak bunu yapmazsanız gerçekten bir sonraki adımı atamazsınız. Oyuncunun zihinsel durumu üzerindeki eylemlerinizi, sözlerinizi ve beden dilinizi küçümsemeyin. Agresif bir oyun oynamalarını istiyorsanız, bunu yapmaktan çekinmemeleri gerekir. Oyuncular ellerindeki tüm araçlara sahip olabilir ancak zihinsel durumlarının bunu uygulayacak kadar iyi olması gerekir.

Sporun kendisi tarafından tanımlanan bir dizi kural dahilinde oynuyoruz, ancak insan doğası bize getirilen kısıtlamalarla da oynamamızı emrediyor.

Bunlar koçun bize anlattığı şeyler, oyunun gelenekleri ya da spor aracılığıyla büyürken öğrendiklerimiz olabilir.

Oyuncuları farklı düşünmeye teşvik etmek istiyorum ve antrenörler olarak oyuncularımızı sınırlamak istemiyoruz. Karşılaştığımız engellerin çoğu gerçektir ancak bazıları yalnızca beklentilerden ibarettir.

Oyunculara nasıl risk alınacağını ve bu oyunların icrasında nasıl daha iyi olunacağını öğretmek istiyoruz.

İkinci büyük şey ilişkiler yaratmaktır. Bu alanda çok fazla deneyimim olmadan Baş Koçluğa atladım, dolayısıyla çevremdeki insanlar çok kısa sürede en büyük kaynağım haline geldi.

Birlikte çalıştığınız kişiler son derece değerlidir ve başarılı olmak için her bireyden, oyuncudan veya personelden en iyi şekilde yararlanabilmeniz gerekir. Savunmasız olun, güven oluşturur ve iletişimi geliştirir.

Her şeyi bildiğinize inandığınız an, daha iyi bir koç olmanıza yardımcı olabilecek insanlara kendinizi kapattığınız andır.

Büyük bir resme sahip olun, oraya ulaşmak için geriye doğru çalışın ve süreçlerinizi iyileştirmeye devam edin.



Antrenör olarak belirli bir hedefiniz var mı? Belki zaten ulaşmış olduğunuz bir hedef ya da ulaşılması çok zor olan ve size günlük motivasyon sağlayan bir hedef? 

Mümkün olduğunca şeffaf olmayı hedefliyorum. Dürüst ve doğrudan yana olmak istiyorum.

İnsanların içinde bulunduğum programa katılmalarını, oyunlarını ve zihniyetlerini geliştirmelerini, sağlanan ortamdan değer almalarını ve sonunda daha büyük ve daha iyi şeylere yönelmelerini isterim.

Dürüst ve doğrudan olmazsam bunu sağlayamam.

Geleneksel anlamda hedef anlamında, şimdilik NUC'ta harika işler çıkarabiliyorum.

Şampiyonluk için yarışıyoruz ama aynı zamanda genç yerel oyuncuları geliştirmek için de çok çalışıyoruz ve bu çok tatmin edici bir iş.

Sonuçta arkadaşım ABD'li ve eninde sonunda oraya geri dönmek istiyoruz, bu yüzden geleceğimin NCAA'da iyi bir voleybol koçluğu yapmak olacağını umuyorum.

Sizce voleybolun geleceği oyun nasıl gelişecek? Veya oyunun birkaç on yıl içinde nasıl görüneceğini umuyorsunuz?

Erkeklerin oyunu genel olarak daha yenilikçi ve yaratıcıdır. Kadın voleybolunun sıklıkla aşırı çalıştırıldığına ve bu nedenle oyunun erkeklerin gerisinde kaldığına inanıyorum.

Her iki alanda da antrenörlük yaptıktan ve uzun süre kadınlar takımında oynadıktan sonra, kadın sporunda antrenörlerin farkında olmadan oyuncularına kısıtlamalar getirdiğine ve bunun tüm oyunu geride bıraktığına inanıyorum. Bunun nedenleri üzerinde çok fazla durmayacağım ama bunun, kadınların algılanan özellikleri ile oyunun basit geleneklerinin bir birleşimi olduğuna inanıyorum.

Son 5 yılda iyi seviyedeki bir erkek maçını izlediğinizde doğrudan topları, kazimalari, güçlü hucumlari, hibrit servisleri ve bir sürü farklı ve yaratıcı oyun sistemini göreceksiniz.

Bu bir süredir vardi. Kadınlar tarafına da sızmaya başlıyor ve oyun daha yaygın hale geldikçe gelişiyor. Ama tum bunlar zaman alıyor.

Yapı önemlidir. Basit sistemleriniz yoksa, bir bütün olarak performans sergilemeniz zordur, ancak bu sistemler kısıtlayıcı olamaz, koçluğumuz oyuncuları sınırlamamalı ve yaratıcı çözümleri teşvik etmeliyiz!

Gelecekte kadın tarafında bu ilerlemeyi görmeyi (ve yönlendirmeyi) umuyorum.



Size göre gelecekte hangi kural değişikliği gerekli? 

Bu tartışmalara çok fazla katılmıyorum, sınırları nasıl zorlayabileceğimize ve zaten var olan kurallar dahilinde nasıl çalışabileceğimize odaklanma eğilimindeyim.

Son soruya verdiğim yanıta benzer şekilde, erkekler ve kadınlar genellikle farklı şekilde çalıştırılıyor, bence farklı şekilde değerlendiriliyorlar.

En azından orta seviye liglerde, kadınlarda sette top hakimiyeti hataları daha hızlı oluştururken, atışlar ve rastgele oyunlarda veya saldırılarda daha sık hata yapılıyor.

Oyunun da aynı şekilde değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum. Sadece her iki cinsiyete de aynı şekilde uygulandığından emin olmak için kuralları tartışmak için burada değilim.

Aksi takdirde voleybol nüfusunun yarısının yaratıcılığı ve yenilikçiliği durur.

Neden aptalca bir soru da sormayalım ki, o kadar çok ciddi sorumuz vardı ki. :-) Yani siz Dr. Frankenstein ve dünyanın en performanslı voleybolcusunu bir araya getirme yeteneğine sahip. En az hangi 5 özelliğe sahip olurdu?

Esneklik.

Yaratıcılık.

Oyunu okuma yeteneği.

Yüksek risk.

Hassas.

Yeni bir oyun hazırlarken (gelecek hafta sonu) genel yaklaşımınız nasıl görünüyor ve yaklaşımınızı hiç değiştirdiniz mi? Eğer öyleyse neden değiştiniz ve sonuç faydalı oldu mu?

Küçük şeyleri her zaman değiştiriyorum, sürekli öğreniyorum ve bir şeyler denemeyi seviyorum. Ancak bir kavram değişmez (genel yol gösterici değerlerin benim için çok önemli olduğunu unutmayın), onu basit tutmalısınız.

Bir oyuncu olarak bize 10 sayfalık gözlem notlarının verildiği, bunları ezberlememiz ve teste tabi tutulduğumuz takımlarda yer aldım. Ben biraz daha yaşlı ve daha deneyimliydim ve orada oturup takımımın başarısına yardımcı olmak için benimle tamamen alakasız olan her şeyin üzerini çiziyordum, ancak etrafımdaki herkesin oyun durumlarında felç olmasını izledim.

Oyunculara sunduklarımız basit ve uygulanabilir olmalı, yaptığınız şeyleri görünürdeki eğilimlere göre değiştirmek yerine temel sistemlerimizin ne olduğuna ve öğrettiklerimize uygun olmalıdır.

Bir antrenör olarak son zamanlarda oynanan birkaç maçı izlemeyi seviyorum, incelemek istediğim birkaç veri tablosu var ve oyunculara göstermek üzere oluşturduğumuz videolar hazırladık.

Çoğunlukla oyuncuların yönlendirdiği ve bizim tarafımızdan yönlendirildiği çok kısa küçük grup videoları (pasörler, pasörler, ortalar) yapıyoruz.

Vurucuların ana eğilimlerini ve bazı ısı haritalarını göstereceğimiz yaklaşık 30 dakikalık bir takım videosu hazırlayacağız. Ekibimin kendine ait bölümleri var, bir yardımcım bireysel blok savunma kısmını hazırlayıp sunuyor, bir diğeri ortalarla çalışıyor, ben de pasör kısmını yönetiyorum.

Hafta boyunca, bunu belirli bir oyun veya oyuncuya hazırlanmak için yaptığımızı belirtmeden, uygulamaya yardımcı olabilecek bazı kavramları ekleyebilirim.

Bunlar genellikle normalde yaptığımızdan farklı değildir; yalnızca, sık sık değinmeyebileceğimiz bir şeyin, geniş bir odak noktasıyla küçük bir tazelenmesidir. Örneğin, eğer bir döner servisle karşı karşıyaysak (ki bu pek yaygın değildir), servis almadan oyuna girmeyiz.

Çoğunlukla iki oyuncumuzu çift bloklama gibi bize karşı çok özel bir blok sistemi uygulayan takımlarla oynarız, böylece bu oyuncular sadece normal sistemimizle yüzleşmek yerine daha fazla yerleşik çiftler görecekler.

Hatırlamaya çalıştığım bir şey var: Pratikte neye odaklandığımızın daha çok farkındayız. Eğer o oyun için belirli bir şeye odaklanmamız gerekiyorsa (ya da sadece uzun vadede daha iyi olmak için), muhtemelen o konuda pratik yapmamız gerekir.

Çok fazla pratik yapmadığımız şeyler oyuncuların zihinsel odağını azaltır ve sonuç olarak muhtemelen daha da kötüleşir.

Açık görünüyor, ancak bir şeyler iyi gitmediğinde sık sık hüsrana uğradım, antrenman planlarımı tekrar kontrol ettim ve bunun bizim için daha az önemli olduğunu fark ettim... ve bu ortaya çıktı.

Bir başarısızlık veya görünürdeki başarısızlık sizi daha sonraki başarıya nasıl hazırla di ?

Küçük ve büyük başarısızlıklar kaçınılmazdır, küçük ve büyük başarılar kadar onlar da oyunun bir parçasıdır.

Başarısızlık ne kadar büyük olursa ders de o kadar büyük olur. Bu yıl NUC'a geldiğimden beri kaybettiğimiz ilk final olan Süper Kupa'da oynadık ve kaybettik.

Bu maçtan çıkardığımız birçok ders olduğunu söylemek yetersiz kalır. Büyük bir maçta oyun tarzımız ve değerlerimiz açısından hazır olmadığımız gerçeğiyle yüzleşmek zorunda kaldık, ancak sonuçta, eğer dayanıklıysanız ve kendinizi düşünebiliyorsanız, bu anlar ileriye dönük olacakları şekillendirebilir.

Büyük başarısızlıklarla yüzleşme noktasındaysanız, aynı zamanda büyük kazanımları da gerçekleştirme noktasındasınız demektir. Biri olmadan diğerine sahip olamazsınız. Dayanıklılık mutlak bir gerekliliktir ve bu başarısızlıkları büyümeye yol açmaya iter.

Eğer dünyanın en güçlü 'ilk altısını' yapabilirseniz, takımınız nasıl olurdu? Neden bu oyuncuları seçtiniz? 

Kubiak (Polonya) hücum dışındaki yaratıcılığı ve çözümleri ile dünyanın en iyisidir.

Zhu Ting (Çin) fiziksel yeteneği, kontrolü ve çok yönlü oyunu eşsiz.

Boskovic (Sırbistan) Muazzam servis atışı ile tam bir güç merkezi.

Wolosz (Polonya) pasör, hızı ve isabetliliği dünyanın en iyisi.

Ogawa (Japonya) Liberosu, resepsiyonda çok fazla yer kaplıyor ve ortamı yaratıcı ve kusursuz.

De Kruijf (Hollanda) Orta oyuncu, mükemmel bir slayt vurucusu ve çok güçlü bir blokçudur.

Simon (Küba) Orta Oyuncu, fiziksel olarak çok baskın ve birçok yaratıcı oyun yönetiyor.

Çok beğendiğiniz bir kitap var mı? Bundan hangi dersleri çıkardınız?

Joshua Medcalf'ın yazdığı Odun Taşı Su Taşı: Zihniyet hakkında mükemmel bir masal. Kolayca okunabilecek bir kitap ve seviyeleri veya deneyimleri ne olursa olsun her oyuncuya aktardığım bir şey.

Bir Takımın Beş İşlev Bozukluğu, Patrick Lencioni: Liderlik dersleri içeren başka bir kitap. İş dünyasından harika örnekler, kadro ve ekip yönetimi açısından bende gerçekten yankı uyandırdı.

Şimdiye kadar yaptığınız en iyi veya en değerli yatırımlardan biri nedir?

Eminim ki pek çok kişi şunu söyleyecektir: Çevrenizdeki insanlar sizin en büyük kaynağınızdır; farklı antrenman tarzlarına ve felsefelere sahip çok sayıda harika koç var ve bu farklı fikirlerden her zaman olumlu şeyler çıkarabileceğinize inanıyorum.

Mümkün olduğu kadar çok spor salonunda olmaya çalışıyorum ve olabildiğince çok soru soruyorum, bu zaman alıcı geliyor ama sonuçta kendi fikirlerinizi geliştirmenize yardımcı olmanın en iyi yolu bu.

İlk COVID karantinası sırasında, daha önce tanışmadığım farklı koçlarla zoom görüşmelerine çok zaman harcadım ve bu, meslektaşlarımızla basit konuşmaların ne kadar değerli olabileceğine dair bir başka güzel hatırlatmaydı.

Akıllı, azimli genç bir koça "profesyonel koçluk dünyasına" girme konusunda ne gibi tavsiyelerde bulunursunuz?

Neyi bilmediğini bilmiyorsun, bu yüzden meraklı kal.

Etrafınızdaki insanlar olmadan başarılı olamazsınız. Oyuncularınız, personeliniz, yönetim kurulunuz, gönüllüleriniz, hepsi hayati bir rol oynuyor. Bu insanlara zaman ayırın, ilişkiler kurun ve sizinle çalışanlardan en iyi şekilde nasıl yararlanabileceğinizi anlayın.

Bu etkiler takım düzeyinde ve bireysel düzeyde performansı etkiler.

Son sorunun devamı. Belki daha da önemlisi, hangi tavsiyeyi göz ardı etmeliler? Voleybol antrenörlüğü veya antrenmanı hakkında duyduğunuz kötü tavsiyeler nelerdir?

Bunu cevaplamak bana zor geliyor çünkü tüm farklı fikir ve felsefelerden değer alabileceğimize inanıyorum, sadece bunun bir koç olarak kim olduğumuza uyduğundan emin olmalıyız.

Ancak sıklıkla karşılaştığım ve hala beni ilgilendiren bir şey söyleyebilirsem, "daha fazlası daha iyidir" zihniyetidir.

Antrenörlerin bakış açısına göre, maçtan önceki ekstra antrenman gerçekten kazamanıza yardımcı olacak mı?

Oyuncuları aşırı strese sokmak veya aşırı yüklemek yerine, genel koçluğunuza ve hazırlığınıza güvenmeniz ve bunun yeterli olduğunu bilmeniz gereken zamanlar olduğuna inanıyorum.

Oyuncuların bakış açısına göre tekrarların önemli olmasını sağlamanız gerekir.

Tekrarlar uğruna tekrarlar her zaman yararlı olmayacaktır. Dikkatli, kasıtlı ve değerli olmaları gerekir. Aynı zamanda dinlenme ve iyileşme de eşit derecede önemlidir. Taze değilseniz, elinizden gelenin en iyisini yapamazsınız, daha fazlası her zaman daha iyi değildir.

Herhangi bir yere, üzerinde herhangi bir şeyin (mecazi anlamda konuşursak, dünyadaki her sporcuya veya antrenöre bir mesaj ileten) bulunduğu devasa bir reklam panosu yapabilseydiniz, ne yazardı ve neden?

Beyaz tahtamızın üstünde her gün 'Büyük Rüya' yazısı yer alır.

Geldiğimde sürekli 4. veya 5. bitiren ama zirveyle yarışabilecek kapasiteye sahip bir takımdık.

Zirveyi hedeflemezseniz potansiyelinize ulaşmanız zordur, bu yüzden her şeyi kazanmak için her şeyi vereceğiz.

Kulağa çok açık geliyor ama takımımızın standartlarına ve değerlerine sürekli inanmamız ve onları aralıksız takip etmemiz gerekiyor. Başarısız olursak, ayağa kalkıp tekrar yaparız, bu spor ve hayattır, başarısızlıkla yüzleşmeli ve onu yapıcı bir şekilde kullanabilmelisiniz.

Son beş yılda hayatınızı en çok hangi yeni inanç, davranış veya alışkanlık geliştirdi?

Çoğu koçun da aynısını söyleyeceğine eminim ama bu çok yorucu bir iş. Antrenmanda ya da ofiste olmadığınızda beyninizi kapatmak zordur.

Tanıdığım antrenörlerin çoğu kendilerini oyuna kaptıran insanlardır. Başka bir şey yapmak zorunda kalmasaydım bütün gün oturup voleybol izleyebilir, notlar alabilir ve yeni fikirler üretebilirdim.

Kopegimi her gun dişarı çıkıp egzersiz yapmasını sağlamak bile ekrandan ve oyundan zaman ayırmama ve zihnimi dinlendirmeme gerçekten yardımcı oldu.

Kendinizi bunalmış veya odaklanmamış hissettiğinizde ya da geçici olarak odağınızı kaybettiğinizde ne yaparsınız?

Değerlerime ve vizyonuma geri dönüyorum. Genellikle "büyük resme" bakmam gerekiyor. Çoğu zaman bu kontrol bana doğru yolda olduğumu gösteriyor ve beni sürece güvenmeye devam etmeye itiyor.

Eğer stres oyun tarzımızı unutmama neden oluyorsa ya da kendime ve nasıl koçluk yapmak istediğime uymayan bir şekilde davranıyorsam, o zaman bu sadece neyin önemli olduğuna dair küçük bir hatırlatmadır!

 https://volleybrains.com/lauren-bertolacci/


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EDİRNE KASIRGASI

TEDİRGİNLİKTEN BASARI DOLU GUNLERE

OTURARAK VOLEYBOL NEREYE KOŞUYOR