ÖMRÜ SALON VE OTURARAK VOLEYBOL İLE DOLU BİR POLONYALI

 





-        Dariusz Jasinski Kimdir ?

Uluslararası voleybol ve oturarak voleybol hakemiyim. 2014 yılında aktif hakemlik kariyerimi sonlandırdım. 2015 yılından beri World Paravolley (WPV) ve Polonya Profesyonel Voleybol Ligleri olan Plusliga ve Tauron Ligi’nde Hakem Gözlemciliği yapıyorum. Aynı zamanda; WPV Hakem Komisyonu, WPV Oyun Kuralları Komite Üyesiyim ve aynı zamanda FIVB ile WPV arasındaki ilişkiden sorumluyum.

Başkanı ve sahibi olduğum şirketim DARPOL Bydgoszcz, bir voleybol düdüğü üreticisidir. Ekipmanlarımız, örneğin Londra 2012 Olimpiyat ve Paralimpik Oyunları, Rio de Janeiro 2016 , Dünya ve Avrupa Şampiyonaları gibi dünyanın en büyük voleybol etkinliklerinde kullanıldı. Polonya Voleybol Dergisi “Siatkowka”da voleybol hakkında makaleler yazıyorum..



- Voleybol hayatınızdan ve özellikle oturarak voleybol kariyerinizden kısaca bahseder misiniz?

Voleybolcu bir ailede büyüdüm. Annem Halina ve babam Tadeusz ikisi de voleybolcu idiler. Karım Hanna ile de voleybol sahasında tanıştım. Yani voleybol hayatım boyunca benimle idi. 1984 yılında voleybolculuk kariyerimi Chemik Bydgoszcz takımında sonlandırdım. Hemen hakemlik sınavını girdim ve kazandım. Daha sonra 1994'te FIVB Uluslararası Kursu ve 1999'da Dünya Paravolley Hakem Kursu’na katıldım. Tüm voleybol disiplinleri ile ilgilendim. Salon voleybolu, plaj voleybolu, fiziksel engelli oyuncular için oturarak ve ayakta voleybol. Bu, çok çeşitli kıtalardaki üst düzey maçlarda ve turnuvalarda düdük çaldığım harika bir dönemdi. Bu dönemde, bir çok harika insanla tanışma ve Kaliforniya, Peru, Arjantin, Japonya, Kore, Çin ve Kamboçya gibi harika yeri görme fırsatına sahip oldum. Ailem, özellikle kariyerim boyunca bana çok yardımcı olan ve evden pek çok yokluğuma müsamaha gösteren eşim, ailem ve çocuklarım olmadan bu mümkün olmazdı.



-        Unutamadığınız Anılarınız Var mı ?

En unutamadığım olaylar Londra'daki Paralimpik Oyunları ve birçok Dünya Ligi maçıydı. Olsztyn, Łódź, Bydgoszcz, Katowice ve Krakow'daki Wagner Memory Turnuvaları da muhteşemdi. Bu anları, hayatımın sonuna dek unutmayacağım.



-        Gördüğünüz En Güzel Spor Salonu Hangisi ?

En sevdiğim spor salonu, Katowice'deki “Spodek”. Dünya ve Avrupa Şampiyonaları gibi birçok üst düzey müsabakanın  düzenlenmekte olduğu Polonya voleybolunun en önemli spor salonudur. Paralimpik Oyunları sırasında Tokyo'da da harika spor salonları vardı. Aynı zamanda Panamerikan Oyunları’nda Lima’da ve güzel memleketim Bydgoszcz'deki  “Łuczniczka” da benim için çok özel. Burası, kasaba Belediye Başkanı Rafał Bruski'nin hakem olarak son maçımın düdüğünü çaldığım maç için özel bir etkinlik düzenlediği yer.



Dünyada En Beğendiğiniz Oturarak Voleybol Oyuncusu Kim Ve Neden ?

Düdük çaldığım bir çok oturarak voleybol maçında pek çok iyi koç ve oyuncuyla tanıştım. En iyi oyuncular İran ve Bosna Hersek’te. Sadece bir oyuncuyu belirtmem gerekirse, bu isim Alipurian Davoud olur.

Pek çok maçında hakemlik yada gözlemcilik yaptım. O, İran milli takımının sadece kaptanı değil aynı zamanda tüm takımın bir lideri. Bir pasör olarak takım arkadaşlarına top dağıtıyor, aynı zamanda çok iyi hücum yapıp servis atıyor. O gerçekten büyük bir oyuncu.



-        Oturarak Voleybolun Geleceği Hakkında Ne Düşünüyorsunuz ?

Oturarak voleybol, fiziksel engelli kişiler için çok iyi bir takım sporu, aynı zamanda oldukça ucuz. Oyuncular yere oturabiliyor ve her yerde gerek spor salonlarında gerekse dışarıda bu sporu yapabiliyorlar. Bu oyun gerek kadın gerekse erkek engelli insanlar içindir. Filenin her iki tarafına oturarak oynamaya çalışmak gayet kolaydır. Oturarak Voleybol, hızlı ve spektaküler bir oyundur ve bence geleceği de oldukça parlaktır.



-        Polonya’da Oturarak Voleybola Yeterli İlgi Var mı ve Bu Sporu Ülkenizde Geliştirebilmek İçin Neler Yapıyorsunuz ?

Polonya'da oturarak voleybolun popüler olmaması üzücü. Polonya’da sadece 8 takım var ama gelişim için çok iyi bir temel görüyorum. FIVB, 2019 yılında, Ary S. Graca'nın WPV Başkanı Barry Couzner ile Mutabakat Zaptı'nı imzalamasıyla World Paravolley ile işbirliğine başladı. Bana göre, uluslararası düzeyde FIVB ve WPV olmak üzere her iki federasyon arasındaki işbirliği ve Polonya'daki Engelliler için Polonya Spor Derneği “START” ile Polonya Voleybol Federasyonu arasındaki işbirliği, kalkınma için çok önemli bir faktördür. Voleybolun her iki kategorisinde de çalıştığım için bu konuda yardımcı olmaya çalışıyorum. “START”ta hakem koordinatörüyüm ve Polonya'daki turnuvalarda her katılımcıya destek veriyorum. Ayrıca ülkemdeki voleybol ailesi içinde oturarak voleybolu teşvik etmek benim için çok önemli.



- Hakem komisyonu üyesi olarak ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?

Ben WPV Hakem Komisyonu, WPV Oyun Komitesi Üyesi ve FIVB – WPV arasında irtibat kuruyorum. Salon voleybolundan edindiğim tecrübeleri oturarak voleybola uygulamaya çalışıyorum. Benim için kolay çünkü uzun yıllar Polonya Voleybol Federasyonu'nda Hakem Komisyonu'nda Organizasyon Komitesi Başkanıydım. Polonya çok yüksek bir voleybol seviyesine ve bence birçok iyi hakeme sahip. Bu işi yaparken edindiğim deneyim, özellikle organizasyon açıdından, WPV faaliyetlerinde de çok faydalı ve önemlidir. Ayrıca WPV Oyun Kuralları “Casebook” un iki baskısını hazırladım.



- Hakem gözlemcisi nedir, bu konuda unutamadığınız bir anınız var mı?

Hakem Gözlemcisi, turnuvalar ve maçlar sırasında Hakem Ekibinin bir üyesi ve hakemlik eğitiminin uygulamalı bir parçasıdır. Hakemleri maçları sırasında gözlemler ve çalışmalarını değerlendirdikten sonra gelecekte neleri iyileştirebileceği konusunda geri bildirimde bulunur. Bence çok önemli bir fonksiyon. Hakem Gözlemciler üst düzey ve çok deneyimli emekli uluslararası hakemlerdir. Aktif, özellikle genç hakemlere çok iyi destek verebiliyorlar.

Benim için en önemlisi hakemlerin sahada hakem olarak benim sözlerimi işlerine uyguladıklarını görmemdir. Bu, sadece benim için değil diğer hakem gözlemciler için de en güzel andır.

Hakemlerin yeni ekipman kullanmak zorunda kaldığı (COVID salgını) Tokyo'daki son Paralimpik Oyunlarını unutmuyorum ve onlara ilk günlerde pek çok tavsiye verdim. Gün geçtikçe daha iyi  düdük çalmaya başladılar. Son günler ise mükemmeldi. Daha önce de söylediğim gibi bunu unutamayacağım. Bana göre bu turnuva boyunca her hakem gözlemcisi çok iyi iş çıkardı.



- “Casebook” oyununun dünya para voleybolu kuralları nedir ve bu kitabın amacı neydi?

FIVB, 1994'ten beri Oyunun Kuralları “Casebook”u yayınlamaktadır. Bu yayında FIVB RC özel grubu kuralların yorumlanması hakkında bilgi vermektedir. Hakemlerin sahada gördüğü birçok anormal durumu ve nasıl tepki vermeleri gerektiğini anlatıyor. Hakemler, antrenörler, oyuncular ve yetkililer için çok faydalı bir eğitim materyalidir. Aynı yıl FIVB Uluslararası Kursumda ilk kez gördüm. Hemen onu Lehçeye çevirmeye karar verdim. Yaklaşık 20 yıldır her yıl aynı şeyi yapıyorum. 2016'da Toomas Murolo ile işbirliği yaparak WPV Casebook'un ilk baskısını hazırladım. Oturarak voleybol hakemlerine de çok güzel destek kaynağı oldu. 2019'da ikinci bir versiyonunu yazdık. Şimdi 2023'te yayınlanması planlanan üçüncü bir versiyon üzerinde çalışıyoruz.

- Dünya paravolley takdir ödülü nedir?

Paravolley takdir ödülü, on yıllardır Paravolley'in gelişimi için zamanını ve uzmanlığını veren kişilere verilen özel bir ödüldür. WPV'nin 24 Nisan 2022'de beni bu ödülle onurlandırmaya karar vermesi benim için büyük bir onurdu.

-        Polonya voleybolundaki en büyük ödül nedir?

Polonya Voleybol Federasyonu, Polonya Voleybolu için değerli kişilere özel ödüller verir. Gümüş ve Altın Rozetlerimiz var bunlardan ama en yüksek olanı "voleybol gelişimi için üstün başarı Madalyası".

2008 yılında bu madalyayı aldığımda benim için büyük bir onur oldu. Bu madalyayı ve özel WPV Ödüllerini hayatımın sonuna kadar hatırlayacağım.

- Geleceğin oyuncuları ve teknik direktörler için söylemek istediğiniz son bir sözünüz var mı?

Son sözüm şu ki herkes voleybol oynayabilir!!! Engelli olan olmayan, uzun boylu ve kısa boylu, kadın ve erkek, genç ve yaşlı herkes. Voleybol herkes içindir. Annem ve babamın bana voleybol sevgisini aşılamasından dolayı minnetarım. Voleybol oynadığım ve eşim Hanna ile sahada tanıştığım için çok mutluyum. Voleybol her gün evimizde. Eskiden oyunculuk, antrenörlük, ve voleybol hakemliği yaptım. Bu görevlerin her birinde kendimi harika hissettim ve bence her oyuncu, antrenör vb. büyük bir voleybol ailesi içinde de kendini çok iyi hissetme şansına sahip. Herkesin fırsatları vardır, bizim güzel sporumuz olan voleybolda herkes bir şeyler kazanabilir.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EDİRNE KASIRGASI

TEDİRGİNLİKTEN BASARI DOLU GUNLERE

OTURARAK VOLEYBOL NEREYE KOŞUYOR