İYİ OLAN İNSANLARI HATIRLAMAYI TERCİH EDERİM ÇÜNKÜ HAYATIMDA GERÇEK BİR ETKİYE SAHİP OLABİLİRLER

 




Voleybol kariyerine, Cuprum Lubin'de başlayan Moustapha M'Baye, 2022/2023 sezonunu Şampiyonlar Ligi finali oynayan Jastrzębski Węgiel'de bitirecek.

Sara Kalisz, TVPSPORT.PL: Sıklıkla şu soruyu duyarsınız: "Nerelisiniz?"
Moustapha M’Baye :  Hayranlarım bana İngilizce "Fotoğraf çekebilir miyim?" diyor. Komik. Bazen onları düzeltmiyorum bile çünkü bir çocuğun bana bir şey söylemeye cüret ettiği için strese girdiğini görüyorum. Diğer anlarda Lehçe diyorum ki, elbette fotoğraf çektirebiliriz, sorun değil. O zaman büyük bir sürpriz oluyor. Ancak bazıları Polonyalı olduğumu biliyor. Polonyalı bir annem var, babam Senegalliydi ve ben bir "karışımım".

 

Babanın üniversite için geldiğini, annenle tanıştığını ve senin doğduğunu duydum.. 
Aşağı yukarı böyle. Polonya'da doğdum ve burada büyüdüm. Baba tarafıyla herhangi bir temasımız olmadı. Ancak yaşlandıkça köklerime olan merakım arttı. Senegal'e gitme planım bile vardı ama pandemi nedeniyle olmadı.

 


Gençken akranlarınızdan biraz farklı olduğunuzu mu hissettiniz yoksa çocukların bazı yetişkinlerden daha mı zeki olduğunu hissettiniz ?
Birinin benimle tanışma şansı olsaydı, bu önemli değildi. Belki ten rengim zaman zaman sansasyon yarattı ama diğer çocuklarla birlikte eğlence girdabına girdiğimde bunu hiç hissetmedim. Ayrıca, insanların bana farklı bir ten rengim olduğu için mi yoksa sadece beni tanımak istedikleri için mi baktıklarını gerçekten analiz etmedim. Hoş olmayan bir durum olsa bile, bu genellikle cehaletten, aptallıktan kaynaklanıyordu. Birinin farklı bir tişört rengi, saç rengi veya "r" harfini telaffuz edememesinin çocukların alay etmeleri yeterli bir sebep olduğunu da biliyorum. 

 

Bu durumda başının çaresine bakmadın mı ?

Başımı kaldıramıyordum. Ayrıca çocukların benimle oynamak istediğini de düşünüyorum. En büyük holiganlarla bile arkadaş oldum.

 


Kendini onlardan biri gibi mi hissediyordun ? 
Hayır, ama o gruptaydım. Çeşitli ortamları sevdim ve hala seviyorum. Bahçelerde bu çocuklarla koşturdum, başım belaya girdi, iz sürme oynadım, zilleri çaldım ve kaçtım. Çocukça ve aptalca bir eğlenceydi. Etkileşim kurmaya hevesliydim ve çocuklar beni sevdiler. Bu yüzden kendimi hep iyi hissettim ve diğer insanların olumsuz tavırlarını hissetmedim. Çocuklar, farklı göründüğüm için beni parmakla göstermiyorlardı. Ayrıca, akıcı bir şekilde Lehçe konuşuyorum ve bunun bir fark yarattığını düşünüyorum.

 

Son zamanlarda, birçok ırkçı yorumla karşılaştığından bahseden Paola Egonu ile bir röportaj yapıldı. Söylediğinize göre birçok milletten çok daha hoşgörülüyüz.
Böyle durumlar olsaydı ve kesinlikle olmuştur, onları hatırlamadım ve onlara odaklanmadım. İyi olan ve havalı olan insanları hatırlamayı tercih ederim çünkü hayatımda gerçek bir etkiye sahip olabilirler. Aptallıktan, cehaletten, kendi komplekslerinden kaynaklanan durumlar dikkate değer değildir. Ne yazık ki, dünya öyle görünüyor ki, tüm insanlar diğerleriyle aynı arka bahçede yaşayamıyor.

 


Neden bu kadar uzunsun? 
Babamdan sonra sanırım. Spor yapanlar, özellikle boyun çok önemli olduğu bir disiplinle uğraşırlarsa, aniden uzarlar. Voleybola başladığımda on dört yaşındaydım. Teknik direktör Wojciech Kasza ve teknik direktör Mariusz Łobacz, geleceğin voleybolcularından oluşan bir grubu tek bir yerde toplamıştı. İki metrelik bir çocuk gördüğümde şaşırdım. Ona kaç yaşında olduğunu sordum ve benim yaşımda olduğunu söyledi. Böyle şeylerin mümkün olduğunu bile düşünmemiştim! Neyse ki sonradan boyum uzadı.

 

"Zorbalarla takıldığından bahsetmiştin. Başına gelen en büyük bela neydi ?

Bir arkadaşımın kibrit isteyen bir kart düzenlediğini hatırlıyorum. Bir ebeveynin çocuğunu "tehlikeli" bir alışveriş yapması için yakındaki bakkala göndermesi bir zorunluluktu. Bir şeyleri aydınlatmak için bu kibritleri aldık. Gazeteleri üst üste yığdık ve üzerlerine kibrit fırlattık. Yaptığımız tam bir aptallıktı. Yangın kısa sürede kontrolden çıktı. Neyse ki, apartman bloklarının veya alev alabilecek herhangi bir şeyin yakınında değildi, çünkü trajik bir şekilde sona erebilirdi. Koşarak gelen ve duruma hakim olan velilerden biri bizi kurtardı.

Yangın yayılırken ve biz söndüremezken yaşadığımız dehşeti hâlâ hatırlıyorum. Her şey yanacakmış gibi hissediyordum. Neyse ki büyük bir can kaybı olmadı.

 


Demek çocukken itfaiyeci olmak istemedin. 
Ben daha çok ateş delisiydim. Eve geldiğimde çok korkmuştum. Annemin bir şey mi oldu diye sormasına bile gerek yoktu, suratımın ifadesi ona yetmişti. 

 

Orada bir komünde mi yaşıyordunuz? 
Elbette. O günlerde sık sık arkadaşlarda yemek yerdim ya da onlar bana gelirdi ve annem onlara yemek hazırlardı. Herkes herkes hakkında her şeyi biliyordu. Örnek? Bir arkadaşım, sporu pek sevmemesine rağmen babası tarafından karateye gönderilmişti. Derslere kendisinin gitmesi gerekiyordu, yanında kimse yoktu, bu bugün için bazılarına ters gelebilir. Ancak bir süre sonra dövüş sanatları yapmak yerine bize gelmeye ve tüm öğleden sonrayı bizimle geçirmeye başladı.

 

Bir noktada, babası bir şeylerin ters gittiğini anladı. Bizim zili çaldı ve kapıyı abim açtı. Martin'in bizimle olup olmadığını sordu. Kardeşim, olmadığını ve kapıyı kapatmak istediğini söyledi. Ancak babası kapıyı tuttu ve oğlunun bizimle olduğunu bildiğini söyledi. Arkadaşım dayanamadı başı önde eve gitti. Bu da sitemizdeki evlerin ne kadar açık olduğunu gösteriyor. Telefon olmamasına rağmen anne babalar kimin nerede olduğunu biliyordu.

 


Bugünlerde çocuğunuzun arkadaşları ile aynı bir şekildeki evde olduğunu hayal edebiliyor musunuz?
Oğlum büyüdüğünde enerjik bir çocuk olacağına eminim. Evde başka bir aktif çocuğa, arkadaşına bakacak olsaydım, kapıyı açık bırakmayı düşünürdüm. Ancak, zaman biraz değişti. 

 

Babanız Polonya'ya nasıl uyum sağladı?

Onunla çok kısa bir aradaydım zar zor hatırlıyorum. Yurtdışında çalışıyordu. Geri gelip bizimle yaşamaya başladığında eskisi gibi değildi. Yani ben babasız yaşadım diyebilirim. Yetişmemi anneme ve dedeme borçluyum. Ancak babama karşı ne bir kinim ne de bir pişmanlığım vardı. Hayatım böyle devam etti. Varşova ile Polonya Kupası'nda oynarken, maçtan hemen önce kalp nedeniyle öldüğü bilgisini aldım. 

 


Cenazesine gittin mi?
Maçla çok ilgilendim. O zamanlar birinci lig Stal Nysa'daydım. Varşova’daki günler, Bartosz Kurek ve Antoine Brizard'ın katılımıyla bir şölen gibiydi. Salon ağzına kadar doluydu. Voleybol hayatımın en zor anlarında yanımdalardı.

 

Şimdi bir baba olarak neler kaçırdığınızı daha rahat görüyor ve bunu oğlunuza vermek mi istiyorsunuz? 
Evet elbette. Oğluyla arkadaş olan bir baba olmak istiyorum. Ona destek olmak ve sadece onunla zaman geçirmek istiyorum. Umarım başarırım.

 

Küçüklüğünüzde evde eksik olan bir erkek rol modeli mi olmak istiyorsunuz ?
Bu kişi, bir bakıma dedemdi ama dede dededir.

 


Jenerasyon farkı mı? 
Evet evet. Bu yüzden koçlar arasında otorite aradım. Çeşitli sporlar yaptım. Koçlara bakıyordum ama onlara karşı nasıl davranmam gerektiğini tam olarak bilmiyordum. Koç her zaman evde olmayan bir figür, bir erkek figürü olmuştur. Ancak eğitmenler sayesinde birçok şey öğrendim. 

Sağlam çocukların, engelli çocuklarla buluşup birlikte vakit geçirdikleri kamplara gittim. Bu bende daha büyük bir duyarlılık geliştirdi ve hiçbir şekilde farklı olmadıklarını gösterdi. Hayatımdaki ilk gerçek otoriteyle, rahip Krzysztof Małachowski ile orada tanıştım.

 

Bu kampa gitme fikri nereden çıktı? 
Kız kardeşim serebral palsi hastası. Annem onu bu kampa gönderdi ve biz de kardeşi olarak oraya gittik. Sanırım ilk kez 1998'de oradaydık. Her yıl oraya gittim. Harika bir zamandı.

 

Voleybolcu olmaya karar vermen annene sürpriz oldu mu?
Kesinlikle hayır. Spora ilgi duyduğumu biliyordu. Galibiyet sonrası, bir sayı sonrası annemin sevincini hep hayal etmişimdir. Beni spora en çok çeken şey buydu.

 


Krispol Września, Siedlce, ardından Częstochowa ve PlusLiga'ya yükselen Nysa'da oynadınız. Kariyerinizde belki iyi olacağını ama harika olmayacağını düşündüğünüz bir an oldu mu?
Açıkçası hayır. Voleybola geç başladığım izlenimine kapıldım ve meslektaşlarım gibi yeteneğimin olmadığını hissettim. Pek çok şeyin onlar gibi bana kolay gelmediğini fark ettim. Ama benim gücüm atletizmdi  ve dinamiktim. Kendimi güçlü hissediyor ve her yıl ilerleme kaydettiğimi biliyordum. Sürekli üzerine koyarak ilerliyordum. Belki diğerleri kadar hızlı değildim ama doğru yolda olduğumu biliyordum. Ancak yaşlanıyorum ve hızlanmak gerekiyor. 

 

Benim için dönüm noktası neydi derseniz Trefl Gdańsk ve ikinci sezonum cevabını veririm. Orada takımla antrenmanlara çıktım, maçlara gittim, takımın  arkasında oturdum ama her zaman bu takımın bir parçası oldum ve oyuncular arasında nasıl bir bağlantı olduğunu biliyordum. Kimse bu kadar büyük bir başarı beklemiyordu. Makine çalıştı ve dişliler birbirine geçti.  

 

PlusLiga'ya yükseldikten sonraki ilk maçı unutmayacağım. Rakip, kadrosunda Mariusz Wlazły’nin olduğu Skra Bełchatów'du. Ben o zamanlar servis karşılıyordum. Çok fazla stres vardı.

 

Mariusz'u koridorda yürürken gördüğümü de hatırlıyorum. Ona şöyle bağırdım: "Mariusz, sahada görüşürüz!". Güldü ve "Göreceğiz" dedi.  O yıl Trefl Gdańsk ile play-off oynadık. Benim için anlamı büyüktü. Rüyalar zaman ve sabır ister.

 

Soruya geri dönersek, o zaman Trefl'te nereye gitmek istediğimi gördüm. Kazanan bir takımda olmanın ne kadar harika olduğunu biliyordum. İşte o zaman bunun bir parçası olmayı kendime hedef edindim. Sonraki yıllarda kulüp seçerken oynama ihtimali beni yönlendirdi. Bunun bana dünyanın en iyi oyuncularıyla çalışmaktan fazlasını vereceğini biliyordum.

 

Jastrzębski Węgiel'e üçüncü, dördüncü orta oyuncu olarak mı geldin yoksa aklında hemen altıda yer almak mı vardı ?
Bunun garantisi yoktu. Karşıma bir fırsat çıktı ve oynasam da oynamasam da bunu değerlendirmem gerektiğine karar verdim. Yeteneklerime güveniyordum ama sahada bu kadar çabuk olmayı beklemiyordum. Geldim ve Zawiercie ile ilk maçta hemen derin sulara atıldım. Benim için şimdiye kadarki en heyecan verici maç tı!

 

Kulüp değiştirdikten sonra sanki benim için sezonun ilk maçıymış gibi hissettim. O zaman o kadar duygulandım ve adrenalinle pompalandım ki bunun voleybol değil, MMA olduğu izlenimine kapıldım. Maçın başında hızlı bir şekilde bir atağı bitirdim ve blok yaptım. O kadar çok kutladım ki rakibimi tahrik etmeyeyim diye hakem beni sakinleştirdi. Tabii ki amacım bu değildi, sadece duygularımı kontrol edemiyordum.

 

İlk sette o kadar çok enerji harcadım ki, bir süre yedek kulübesine oturduğumda ayağa kalkamayacak gibi oldum. Ancak bu takıma bir şeyler verebileceğimi, sporda yardımcı olabileceğimi gösterdiğimi biliyordum. Böyle oyuncularla her şey daha kolaydı. İlk antrenmanlara katıldığımda kendimi bir şekerci dükkanında ve bir voleybol cennetinde gibi hissettim. Takım arkadaşlarımın becerileri gerçekten etkileyiciydi.


 

Bir an diplerde olduğunuz şimdi Şampiyonlar Ligi finalinde olma hikayenizi hangi kelimelerle tanımlarsınız? Hayaller sabır gibi mi? Seni neyin beklediğini asla bilemez misin?
Bence hepsi uygun. Çok çalışmamın karşılığını alacağıma inandım. Ligimizde üç tür oyuncu olduğu izlenimine sahibim. Emekçiler ve yetenekliler, aynı zamanda çalışkan yetenekler. Yetenek sıkı çalışmayla buluştuğunda, dünyanın en büyük takımlarının formalarını giyer ve en iyi şeyleri elde edersiniz. Çok ve sistemli çalışmam, onlara yetişmek için fazladan bir şeyler eklemem gerektiğini biliyordum. Neyse ki, kendime bunun maksimum seviyem olduğunu söylemedim. Tüm bunlara rağmen, şans bana yardımcı oldu ne yazık ki, başkasının talihsizliği pahasına. Łukasz Wiśniewski'nin sakatlığı olmasaydı bugün bunları konuşuyor olmayacaktık.

 

Ancak, sarsılmaz bir şekilde iyimserliğimi korudum ve harika bir şeyin beni beklediğini biliyordum. Küme düşme mücadelesi veren bir takımda oynadığımda bile çok keyif aldım. Sağlıklı bir alçakgönüllülük ve tevazu ile voleybolu kastediyorum. Beni Şampiyonlar Ligi finalinde oynayacağım ana getirmesi güzel.

Siatkówka. Walczył w dole tabeli, zagra w finale Ligi Mistrzów. Moustapha M’Baye: czułem, że to sklep ze słodyczami, siatkarski raj (sport.tvp.pl)


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EDİRNE KASIRGASI

TEDİRGİNLİKTEN BASARI DOLU GUNLERE

OTURARAK VOLEYBOL NEREYE KOŞUYOR