ARTIK BEBEK GİBİ UYKUYA DALIYORUM

 




Jakub Bednaruk, PlusLiga'da oyuncu olarak forma giydi, on iki yıl boyunca burada antrenörlük yaptı ve şimdi de Polsat Sport'da yorum yapiyor. Plusliga.pl'e verdiği  röportajda, yeni rolünün ve kendisini neredeyse sonuna kadar tüketen teknik direktörlukten ayrılığının hayatında neleri değiştiğini anlatıyor. Kesinlikle tavsiye ediyoruz!

PLUSLIGA.PL: PlusLiga'da 2023/2024 sezonu öncesinde tablo değişti mi, takımlardan biri rakiplerini geride bırakacak ya da zirveden düşecek kadar güçlendi mi, zayıfladı mı?

Jakub Bednaruk (Polsat Sport uzmanı): PlusLiga'da büyük bir değişiklik oldugunu düşünmüyorum. En tepeye bakalım: ZAKSA seviyesini korudu, Jastrzębieski zayıfladı ancak bu paniğe kapılmaya yetecek kadar değil. Zawiercie çok güçlendi ama dördüncülükten üçüncülüğe, belki de ikinciliğe yükselmekten bahsediyoruz, yani bu çok büyük bir fark değil. Varşova ve Olsztyn gibi orta sıralarda yer alan takımlar da daha güçlü ancak Projekt'in sakatlık sorunu var. Tıpkı tablonun alt kısmında olduğu gibi güç dengelerinde çok büyük bir değişiklik yok.

PLUSLIGA.PL: Asseco Resovia?


Peki, üçüncü sıradan birincilige mi, yoksa ne? Bu büyük bir sarsıntı mı olacak? Rzeszów takımı bir kez daha transfer pazarındaki herkesi geride bıraktı ve onları diğerlerinden ayıran şey çok güçlü bir yedek kulübesi, tüm ligin en güçlüsü. Bu çok önemli olabilir. PlusLiga'yı kazanabilecekler mi bilmiyorum ama finalde oynadıkları oyun hala bir devrim değil. Bu yüzden herhangi bir sansasyon beklemiyorum, büyük olan büyük kalacaktır.


PLUSLIGA.PL: PGE GiEK Skra'nın zirveye dönme şansı var mı?

Kulüpteki durum sakinleşti, hala üst düzey oyuncular var ama ilk beş yerine ilk sekizde yer almayı düşünüyorum. Gerçek şu ki ön planda sıkı bir sıkışma var. Bu kesinlikle çok fazla duyguyu beraberinde getirecek; play-off'lar için beş veya altı belirli takımımız var ve son iki sıra için mücadele edecek altı takımımız daha var.

PLUSLIGA.PL: Olsztyn ve Lublin takımlarının Brezilya milli takımının yıldızlarını getirmesine şaşırdınız mı?


Bu gurur duyabileceğimiz bir şey. On beş yıl önce birisi bana bir Brezilya milli takımı oyuncusunun orta sıra takımımız Olsztyn'de oynayacağını ve Lublin ile ilk sekize yükselmek için mücadele edeceğini söyleseydi, suratıma yumruk atardım. Elbette Brezilya takımı eskisi gibi değil ama Alan hala harika bir oyuncu, bu tüm lig için büyük bir imza. Thales daha erken gelebilirdi ama yabancı bir libero olmasi buna engel oldu ve ona yer açmak zorundaydık. Indykpol'da Alan, Zawiercie'de Bieniek ve Clevenot, Resovia'da Boyer, Jastrzębie'de Patry. Bu transfer hamleleri tüm ligin reklamıdır.




PLUSLIGA.PL: PlusLiga'da oynadığınız dönemde etrafınızda her şey farklı mı görünüyordu?

Elbette bu akşam bunu anlatmaya yeterli vaktimiz olmayacak. Bu, açık bir kadeh şarap eşliğinde uzun sohbetlerin hikayesi. Yirmi yıldan fazla bir süre önce insanlar hâlâ Kortów ve Radlin'de oynuyordu, bazı takımlar yarı amatördü. Pek çok özgür Amerikalı, takımların iflası ve bunları hızla yenileri takip ediyordu ve ilk yabancı transferlerini hatırladığım kadarıyla çok iyi değildi ama o zamanlar bunlar bizi heyecanlandırıyordu. Bugün farklı bir dünyamız var, BOGDANKA Voleybol Kupası hazırlık turnuvamiz, TV stüdyomuz ve Polsat'ta voleybol yayınımız var. Dünyanın neresinde birisinin tribünlerde binlerce kişinin olduğu bir dostluk voleybol turnuvasını televizyonda göstermesi mümkün olabilir? Bu, yirmi yılı aşkın bir süre önce yapılmış çok büyük bir iş. Ancak...

 

PLUSLIGA.PL: Bir "ama" mı olmak zorundaydı?

Olumlu yönleri fark etmeli ve sonra onları övmelisiniz, ancak aynı zamanda onlara bir şeyin ne zaman daha iyi olabileceğini de göstermelisiniz. Takvim sıkışık, iki tarih bile var mı bilmiyorum ve hala bu 16 takımı merak ediyorum. Bu çözümün artıları ve eksileri var. Her şeyin harika olduğu ya da her şeyin yanlış olduğu davulunu çalmaya gerek yok.

 

PLUSLIGA.PL: Başkan Robert Prygiel geçen sezon 16 takımın birçok avantajı olduğunu söyledi. Elbette elit takımda şansı olan birçok oyuncu için.

Avantajları ve dezavantajları da var. Ancak ligi ve nasıl düzenlendiğini eleştirmeye başlamadan önce dünya takviminin ne kadar zorladığına dikkat etmemiz gerekiyor. Hala FIVB ve CEV'e uyum sağlamamız gerekiyor. Play-off'ları kısaltan ve takvimi sıkılaştıran dilekçe sahibi biziz ve muhtemelen bizimki veya Serie A gibi en güçlü liglere uyum sağlamaları gerekiyor. Özetlemek gerekirse, 2000’deki voleybol liginde 20 yılda o kadar çok şey değişti ki.

 

PLUSLIGA.PL: PlusLiga'nın başlamasını sabırsızlıkla mı bekliyorsunuz?

Hayranlarla ilgili olanlar gibi bir şey değil. 10 yaşımdan beri voleybol oynuyorum, muhtemelen bir yaşındayken ailem beni ilk maçıma götürdü. Etrafımda olup bitenleri seviyorum. Müsabaka başlamadan önce çok fazla birlikte antrenman yapmamış büyük oyuncuların nasıl oynayacağını, başlangıçta puan kazanması gerekenlerin ise beşinci mactan sonra bir takım puan alamayınca ne olacağını görmeyi bekliyorum. Henüz tek bir maç bile kazanmadınız mı? Bu heyecan verici olacak. Ardından Ocak ve Şubat aylarında play-off sıralarını takip edeceğiz, kim kimle karşılaşacak, hangi güçler yarı finalde birbirlerine karşı play-off oynayacak? Tıpkı geçen yıl olduğu gibi, Varşova ve sezonda başarısız olan Skra da dörde kalmayı başaramadı. Olsztyn, Nysa, Gdańsk veya Lublin gibi takımlar nerede olacak? Her başkan play-off'lar için bir takım kuruyor, ancak yalnızca sekiz yer var.

PLUSLIGA.PL: Ya aniden telefonunuz çalarsa ve hırslı bir kulübün başkanı size iş teklif etse? Bir yolculuk için çantanızı mı hazirlarsiniz ?

 

Bir süre bir gün ne olacağını söylemek istemiyorum çünkü asla bilemezsiniz. Ama bugün, şu anda yedek kulübesine geri dönmeyeceğim. PlusLiga'da on yılımı ilk antrenör olarak, iki yılımı da asistan olarak geçirdim. Bu Polonya koşulları için oldukça fazla. Farklı anlar oldu; mutlu ve üzgün, bunun ne anlama geldiğini biliyorum. Her şey her zaman antrenöre odaklanıyor, kimse kökenleri veya nedenleri düşünmüyor; suçlanacak tek bir kişi var.


PLUSLIGA.PL: Yani barut fıçı bir iş mi bu?

Będzin'i ligden düşürmem beni etkiledi. Evet, ben teknik direktörken küme düşmüştük ama eğer insanlar o zaman kulüpte neler olduğunu görüp bilselerdi dusunurlerdi. Benim bakış açıma göre koç olarak hayat çok zordu, çok karmaşıktı ve çevremdeki ilişkileri bozuyordu. Sürekli olarak sadece kazanmaya ve kaybetmeye odaklanıyorsunuz. Bir noktada yaşamayı bırakırsın. 



PLUSLIGA.PL: Cidden mi ?

Genelleme yapmak istemiyorum, duygularımdan bahsediyorum. Geçen yıl sevdiklerimle birlikte yaşamak konusunda harika bir yıl geçirdim.

 

PLUSLIGA.PL: Polsat TV'de yorumcu olarak çalışmalarınız sizi hayata döndürdü mü?

Sonunda güzel bir uykuya daldım, dinlenmiş ve gülümseyerek uyandım. Aslında normal bir şekilde uyumaya başladım, bu da iyiye doğru büyük bir değişiklik.

PLUSLIGA.PL: Yani önceki işin seni mahvetti mi?

 

Cogu zaman uyuyamadim. Ne yapmamız gerektiğini düşündüm, kayıpları analiz ettim. Yenilgiden sonra o kadar adrenalin yaşadım ki sabahın beşine kadar düşünmeye devam ettim. Birisi düştü, bir yerlerde birinin seni sırtından bıçakladığını öğrendin. Her zaman o kadar duygusalsın ki sabahları karın ağrısıyla uyanıyorsun. Ve şimdi mükemmel uyuyorum, bu işten keyif alıyorum, bebek gibi uyuyorum. Voleybolda kaldım ama farklı bir açıdan. Bütün bunlara belki biraz daha tecrübeyle bakıyorum çünkü zaten birçok şeyi yaşadım. Daniel Pliński, Michał Winiarski, Piotrek Graban ve diğerlerinin hemen hissedebildiği şey.

PLUSLIGA.PL: Yani?

Er ya da geç zor bir anla, hatta belki bir krizle karşı karşıya kalacaklar. O zaman etraflarında kimlerin olduğu, yönetim kurulunun veya sponsorların nasıl tepki vereceği önemli olacaktır. Bu, o ortamın, siz ortama karıştığınızda nasıl davrandığının bir ölçüsüdür. Kazandığında değil, çünkü  o zaman en akıllı ve en güzel olduğun açıktır.


PLUSLIGA.PL: Polsat'ta çalışırken en güzel olan yalnızca siz misiniz?

Zaten birkaç iğnem ve birkaç telefonum vardı. Maçtan sonra oyuncuyla fotoğraf çektirmek ya da herkesin arkadaşım olması umurumda değil. Ben de eleştiriyi sevmedim. Her genç oyuncu eleştiriyi her zaman saldırı olarak algılar. Daha sonra olgunlaşır ve gider. Bazen daha hızlı gelir, bazen de hiç gelmez.


PLUSLIGA.PL: Gazetecilige mi adım atıyorsunuz?

Bir gazeteci çok fazla şey söylüyor, Marek Magiera bir gazeteci, ben en iyi ihtimalle voleybol hakkında dilini ısırmayan bir hikaye anlatıcısıyım. Birisi benim için aynısını söylesin diye onun hakkında iyi şeyler söylemiyorum ve bu tür davranışları kesinlikle reddediyorum. Bazen verdiğim notlardan dolayı eleştiri alıyorum. Amacım voleybolu bildiğim taraftan yani içeriden göstermek. Ve sporda, birini dokuz kez övmenizin bir önemi yoktur; onu yalnızca bir kez azarlamanız yeterlidir. Bazı insanlar bunu aylarca hatırlıyor ama ben olumlu yönlere odaklanmayı tercih ediyorum.


PLUSLIGA.PL: Ama kendinizi ifade etmek adına eleştiriyi kastetmiyorsunuz değil mi?

Hayır, sana bir örnek vereyim. Stüdyoda hakemlik tartışmalarını göstermeye başladığımda biraz alay edildim. Hatta bazı telefon görüşmeleri bile oldu. Ve şimdi, eğitim sırasında hakemler, materyallerimizin, bazen ne kadar kısa sürede ve hangi baskı altında karar vermeleri gereken koşulları gösterdiğini itiraf ettiler. Hatalar yakalanır ama aynı zamanda zor anlarda alınan iyi kararlardan dolayı da övülürler. Onlara karşı adil olmak istiyorum.


PLUSLIGA.PL: Artık voleybolumuz açısından altın çağı yaşıyoruz. Bahsettiğimiz Lublin'de hazırlık maçlarında kalabalıklar vardı ama her zaman böyle olmak zorunda değil, hiçbir şey kesin degil öyle mi?

Turnuva organizatörleri ile görüştüm ve bana takımların kaldığı otelin, İtalyan misafirlerin kendilerini iyi hissetmeleri için özel olarak 3 kilo kaliteli Parmesan peyniri satın aldığını söylediler. İtalyanlar kesinlikle deli! Voleybolda dünyanın hiçbir yerinde Polonya'da olduğu gibi her şey bir araya gelmiyor. Elbette bazen benim gibi biri gelip şikayet edecek ama bunun nedeni Bednaruk'un tartışmalar üzerine bir şeyler inşa etmesi değil. Saçmalık! Polonya Kupası'nda onun açık bir kitap gibi okunduğunu yazdığımda Marcin Janusz'un tepkisi gerçekten hoşuma gitti. Maçı kazandıktan sonra bana kucağında kitap olan bir fotoğraf gönderdi. Bu tür şeyleri seviyorum, harika bir şekilde yapıldı ve onu yargılamıyorum, sadece belirli bir andaki oyununu değerlendiriyordum.

PLUSLIGA.PL: Gurur duymak için pek çok nedenimiz var ama bazen çok fazla sorun da duyuyoruz, Polonya voleybolu sizin için nasıl bir şey?

Barkom'un Wieluń'da oynaması, haftada iki ya da üç kez oyun oynaması fikrinden hoşlanmadığımı söylemekte bir sakınca görmüyorum ama diğer yandan burada başarılanları unutup takdir etmeye de hiç niyetim yok. Polonya'da yapılacak 2027 Dünya Kupası ile ilgili Twitter'da böyle bir tartışma yapmıştım. İnsanlar voleybolun çok fazla olduğunu yazdı, ben de dedim ki, eğer hazırlık maçları için bile sahaları doldurabiliyorsak ve dernek olarak bundan para kazanabiliyorsak, biz neden bahsediyoruz? Herhangi bir şirketin başkanı, kârlı olma şansı yüksek olan bir sözleşmeyi reddeder mi? Biletlerin satılmadığı zaman geldiğinde, düşünmenin zamanı gelmiştir. Günümüzde insanlar tüm aileleriyle voleybola geliyor ve eğleniyor. Olan bitenin kıymetini bilelim ama hareketsiz kalmayalım.


PLUSLIGA.PL: Birisi maçlar hakkında yorum yapma şeklinizi eleştirirse ne olur?

Televizyona cikmadan once bu mesleği öğrenecek vaktim yoktu. Başlangıçta sesimin televizyonda nasıl çıkacağı konusunda biraz endişeliydim. Başlangıçta çok hızlı konuştuğum söylendi. Sanırım her şeyi o kadar çok aktarmayı istedim ki. Ama bunu ciddiye aldım, hayranlardan gelen bu yorumlar da bana çok yardımcı oldu. Bazen ne pahasına olursa olsun bir şeyi açıklamak istiyorum ama artık yavaşlamayı öğreniyorum. Tüm sinyaller için teşekkürler ve eğer bazı insanlar Bednaruk'u sevmedikleri için sevmiyorlarsa, bu çok kötü.

PLUSLIGA.PL: Konuşmayı bitirelim: Polonyalı antrenör bir kazıcı mı?

Michał Probierz'in bir keresinde antrenörlerimizin  attığını ama bazen yakalamayı unuttuklarını söylemesi hoşuma gitmişti. İlk başarıdan sonra olan budur. Winiar'ın gidişatına bir bakalım: Geçen sezonun ardından, dördüncüyken ve birisinin orada olması gerekiyordu ve bu feci bir sonuç değildi ona çok erken güçlü bir takım verildiğine, bir şeylerin ters gittiğine dair sesler vardı. Alman takımı, başarısızlıkla, eleştiriyle, dedikoduyla sonuçsuz üç turnuva geçirdi ve bu arada sansasyonel bir şekilde Olimpiyatlara doğru ilerledi. Ve şimdi yine Grbic'ten sonra geleceğe aday. Duvardan duvara, sıfırdan kahramana ve geriye. Bizim şartlarımızda Gregg Popvich veya Sir Alex Ferguson gibi diğer disiplinlerden ünlü antrenörlerin bile 20 yıl çalışamayacağını düşünüyorum. İnsanların öğrenmesi için sabrımız yok.

PLUSLIGA.PL: Hatalar üzerine mi?

Peki arka arkaya üç maç kazanarak ne zaman ders alacak? Kaybettiğinizde durumu düzeltmeye çalışın, aniden çalışmayı bırakmasının nedenini bulun, bu koçluk sanatıdır. Öğrenmenin birkaç sezon sürmesi gerekir, ancak ne yazık ki bizim durumumuzda bu neredeyse imkansızdır, çünkü yakında yeni biri ortaya çıkacak ve siz de tarihin çöplüğüne atılacaksınız. Daha iyi olan her kulüpte, başkanın e-postası muhtemelen yöneticilerden gelen birkaç düzine koçluk teklifi içerir. Ağlamak istemiyorum çünkü bu başka hiçbir şeye benzemeyen bir meslek, ancak Andrzej Kowal, Darek Daszkiewicz veya Mariusz Sordyl gibi deneyimli eğitmenler yakın zamanda Polonya pazarında iş bulamadı. Zaten kuyrukta bekleyen yirmi İtalyan, Sırp ve Arjantinli daha var. 

 

https://www.plusliga.pl/news/id/54652.html


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EDİRNE KASIRGASI

TEDİRGİNLİKTEN BASARI DOLU GUNLERE

OTURARAK VOLEYBOL NEREYE KOŞUYOR