YALNIZCA SAYGI GORECEGINIZ ŞEYLERİ YAPIN

 





Bu Masterclass'ta John Dunning'i tanıtıyoruz. John, iki farklı okulda NCAA şampiyonluğu kazanan sadece iki Division I kolej voleybol koçundan biridir. Ve takımlarını 5 NCAA şampiyonluğuna taşıdı.

Antrenör Dunning voleybol sporuna lise antrenörü olarak basladi. Daha sonra 32 yılını üniversite koçluğu yaparak geçirdi. İlk olarak Pasifik Üniversitesi'nde ve 2001'den 2016'ya kadar Stanford Üniversitesi'nde.

John, neden profesyonel voleybol koçu olmaya karar verdiniz ? Sizi bu karara iten şey neydi?

Amerika’ da lisede basketbol ve golf oynayarak büyüdüm. Üniversiteye oynamak için gitmeye çalıştım, ortaokula gittim ve ikisini de oynadım. Ama muhtemelen bunun ötesinde oynayacak kadar iyi değildim. Hiç voleybol görmemiştim. Ya gördünüz ya da oynadınız ya da onunla spor salonunda bulundunuz. Hicbiri yoktu.

Ama teknik direktör olmayı da hiç düşünmedim. Lise matematik öğretmeni oldum. Matematiği seviyorum, nedense beynime uyuyor. Nedenini bilmiyorum. Ve lisede basketbol koçu oldum. Onu sevdim. Ama bundan sıkıldım çünkü tüm yıl boyunca suruyordu.

Ve Amerika Birleşik Devletleri'nde bir mucize gerçekleşti.



Başlık IX adında bir girisim basladi. Kadın sporculara saygılı davranmamız gerektiğini söyleyen hükümetimizin emriydi. Ve işte uymanız gereken bazı kurallar. Böylece lisemde kadınlar spora başladılar, bazı çocuklar zaten voleybol oynuyordu. Yanıma gelip "Takımın koçluğunu yapar mısın?" dediler.

Bilmediğim bir şeydi. Zaten personelimizden üç kişiye daha once teklif edilmisti. Ve hepsi hayır dedi. Yani ben onların dördüncü tercihiydim.

Ben de evet dedim ve ilk günden beri onu severek yaptim. Kadınlara koçluk yapmayı seviyorum. Voleybol sporunu seviyorum. Ben çok mantıklı, çok disiplinli bir insanım. Bu yüzden bana yardımcı olacak bilgi bulmak imkansız olsa da, gerçekten hızlı bir şekilde konuya girdim.

Bir kitap buldum, UCLA'dan Al Scates'in kitabı. Henüz videoyu icat etmemişlerdi, dolayısıyla bende de yoktu. Kendi kendime ders vermem gerekiyordu. Serviste voleybol oynayan bir arkadaşım vardı ve bana ogrenmem de yardımcı oldu.

Kaliforniya'daki Pasifik Üniversitesi'nde koçluk yapan Terry Liskevych'i tanıdigimda  10 yıldır lise öğretmeni olarak çalışıyordum ve iki çocuğum vardı.

Bir sebepten dolayı benden hoşlanıyordu. Ve benden kendisiyle birlikte kliniklerde koçluk yapmaya başlamamı istedi. Ülke çapında klinikler yaptı. 1984'te, 84-85'in sonunda ABD’ de koç olmak için ayrıldığında, University of Pacific'te işe girmemde bana yardımcı oldu. İşe girdiğim gün bile işi isteyip istemediğimi bilmiyordum.

Esi Julie dedi ki: "İşiniz öğretmenlik. Hobiniz antrenörlük ve voleybol. Ve kampları yönetmek, kulüp antrenörlüğü yapmak, lise antrenörlüğü yapmak ve öğretmenlik yapmakla o kadar meşgulsünüz ki ailenize ayıracak vaktiniz yok. O halde hobinizi, kendi hobinizi yapın. ya da hobinizden vazgeçin."

O çok güçlü bir insandi. İşte bu yüzden profesyonel voleybol antrenörü, üniversite antrenörü oldum. Bir nevi mecburdum. Ve neye bulaştığımı bilmiyordum.

Evet Terry'yi tanıyordum, o yüzden o zamanlar oyunu elimden geldiğince takip ediyordum. Üniversitede oynamak üzere alınan oyuncularım vardı ama neyle karşı karşıya olduğumu gerçekten bilmiyordum.

Daha sonra 32 yıl boyunca bu isi yaptım. Ve çoğundan keyif aldım. İşe alım herkes için zordur. Koçluğun iniş çıkışları ve sürekli baskı. Küçük kasaba bizim sporumuza odaklanıyordu; bir mağazaya girdiğimde insanlar benimle voleybol konuşmak istiyordu. Başlangıçta buna hazır değildim.

İlgiyi sevmiyordum. Ama anladım. Bu konuda zor şeyler var.

Ama hepsinden önemlisi, genel olarak koçluğu seviyorum. Bunun düşüncesini, onun üzerinde nasıl çalışılacağını ve geliştirileceğini seviyorum. Birazdan benim yolum bu olacak.



Bir başlangıç koçu olarak ne gibi tavsiyelerde bulunursunuz? Şu anda sizin için çok açık ve mantıklı olan, ancak yıllar içinde geliştirmeniz gereken bir tavsiye.

Sanırım hepimiz rekabete kapılıyoruz. Gerçekten iyi olmayı istemekten. Zafer yerine yaşam boyu koçluk yapma fikrini gerçekten yaşamak. Gerçekten çok önemli bir anahtar.

Zafere yönelik antrenörlüğe kapılmak çok kolaydır. Uzun zamandır böyle olduğumu biliyorum.

İnsanları severim. Öğretmen olmayı sevdim. Muhtemelen bir koçtan daha iyi bir matematik öğretmeniydim. Ve her zaman buna kararlı değildim. Ve bunların benim en kötü anlarım olduğunu söyleyebilirim.

En iyi anlarım, zafer için değil ömür boyu koçluk yapma fikrine tamamen kendimi adadığım zamanlardı.

Evet, başka bir tavsiyem daha var. Ben bir matematikçiyim. Yani ben bir problem çözücüyüm. Matematikte yaptığınız budur. Sorunları çözersiniz. Uzun bir süre hayattaki misyonumun bu olduğunu düşündüm.

Ve insanlarla, özellikle de gençlerle uğraşırken. İlk başta 14 ila 17 yaşları arasında. Ve 32 yıl boyunca, 17'den 22'ye. Hayatlarında olan şeyler var.

Oyunlarda oynamazlar. Yaralanırlar. Benden memnun değiller çünkü onları zorlamaya çalışıyorum. Her ne olursa olsun. Ama her zaman sorunu çözmeye çalışıyordum.

Yani bir sporcu ofisime gelip bir şeye ihtiyacı varmış gibi görünebilir. Oturup bir şey söyler söylemez beynim onlara nasıl yardım edebileceğimi ve sorunlarını nasıl çözebileceğimi hesaplıyordu. Dinleyici olmam uzun zaman aldı. Eşim aslında çok iyi bir dinleyicidir. Koçlara ve belki genel olarak insanlara dair görüşüm, çok fazla iyi dinleyicinin olmadığı yönünde.

Kendi sorununu çözebilen çok insan var. Eğer birisine sorunun ne olduğunu anlatabilirlerse. Yani sadece oturup dinlemek için.

Belki onları daha fazlasını söylemeye teşvik etmek için bir soru sorabilirsiniz. Bence bu gerçekten çok iyi bir beceri. Harika bir antrenör olmak. Bunun gerekli bir beceri olduğunu düşünüyorum. Eğer dinleyici değilseniz kendinize ciddi sınırlar koyduğunuzu düşünüyorum.

Ve benim için umurumda. Sanırım başından beri dinlemek istiyordum. Ama içimde bir 'sorun çözme' kaşıntısı vardı. Onlara ne söylemek istediğimi anlamaya başladığımda. Onları dinlemeyi bıraktım. Ve bu bir hataydı.

Ve ne kadar uzun süre koçluk yaparsam, o kadar başarılı oldum. Ve daha da fazlası yardımcı oldu.

O yüzden dinleyin, neler olup bittiğini bildiğinizi varsaymayın. Dinleyin ve insanların size bir şeyler söylemesine izin verin. Ve onları konuşmaya devam etmeye teşvik edin, hayatlarının daha iyi olmasına yardımcı olacak pek çok yol bulacaksınız.

Gerçekten çok iyi dinleyip dinlemediğinizden emin değildim. Ya da şöyle dedin: "Tamam dostum, artık konuşmayı bırakabilirsin. Neden burada olduğumu biliyorum." İşte dinlemenin olumsuz tarafı da bu.

Evet öyle ve insanları rahatsız edebilir. Onları geride bırakabilecek bir noktaya kadar büyüdüm. Devam edene kadar oturup onlara bakardım.

Bunu şimdi hala yapıyorum çünkü hâlâ biraz koçluk yapıyorum. Torunum burada voleybol oynuyor. 16 yaşında ve lisede oynuyor. Bu yüzden onun kulüp takımına koçluk yapmasına yardım ediyorum.

Hayatımda ilk kez asistan oldum. Bu, baş antrenörlükten tamamen farklı bir iş. Şu anda bunu takdir ediyorum. Artık teknik direktör olmak istemiyorum.

Voleybol antrenörlüğü veya antrenmanı hakkında duyduğunuz kötü tavsiyeler nelerdir?

Sanırım gündeme getireceğim ve dünyamız hakkında iyi olmadığını düşündüğüm şey şu: öğrenmemize yardımcı olmaları için diğer insanlara bakacağız.

Koçluğa başladığımdan beri evet dediğim birçok insan vardı, bunu yapacağım. Neden öğrettikleri ve ne öğrettikleri konusunda doğru nedenlere sahip olmayanlar.

Bence bu benim yolum, sana söyleyeceğim, sanırım beni kopyalaman gerektiğini söylemekte çok fazla ego var. Bunun için iyi bir nedenim yok, sadece düşündüğüm şey bu.

Bir keresinde Amerika'da ulusal bir kliniğe gittiğimi hatırlıyorum. Oldukça tanınan bu koç blok yapmaktan bahsediyordu ve yapacağımız ayak hareketinin bu olduğunu söylüyordu.

Engelleme hakkınıza gideceğinizi söyleyin. Yapacağın şey sağ bacağının üzerine inmek. Ve bloklamadan inerken, bir hava adımı yapın ve inerken dönmeye başlayın, böylece daha hızlı geçiş yapabilirsiniz.

https://volleybrains.com/john-dunning/


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EDİRNE KASIRGASI

TEDİRGİNLİKTEN BASARI DOLU GUNLERE

OTURARAK VOLEYBOL NEREYE KOŞUYOR