LAVARI'NIDEN ONCE POLONYALI KADINLAR KENDİLERİNİ SAHİPSİZ HISSEDIYORLARDI

 





Çok sevdiği disiplininde giderek daha fazla kadının önemli roller oynamasını istiyor. Başlangıçta kendisine her zaman ciddi davranılmadığını kabul etse de, spor kariyerine başladığı ve spor kariyerini bitirdiği kulübün başkanı. Buna karşılık akrabalari, ona iş ve aile hayatı arasında bir denge kurmaları gerektiğini hatırlatmak zorunda kaldı.

Aleksandra Jagieło, bu durum hakkında – O anda yuzüme vurulmuş gibi hissettim - diyor. Andrzej Niemczyk'in takımıyla iki kez Avrupa şampiyonu olan oyuncu, tarihi başarılarıni hatırlıyor.

Edyta Kowalczy : Stefano Lavarini sizde nasıl bir izlenim bırakıyor?

Aleksandra Jagieło: Ekiple bir yıl çalıştıktan sonra çok karizmatik biri olarak tanındı, bu sayede ekip onun herkesle mucadele edip kazanabileceğine inandı. Sadece oyuncular inanmadı, çünkü taraftarlar da ona karşılık verdi. Kızlar, yabancı liglerde öne çıkanlar da dahil olmak üzere sakat arkadaşlarınin yokluğunda bile iyi sonuçlar aldıklarını gösteriyor.

Bir yıldan daha uzun bir süre önce yeni bir Polonyalı kadın koçu seçmekten sorumlu grubun başına geçtiğinizde voleybolcularla yaptığınız sohbetlerde en yaygın konu neydi?



Kendilerini, erkek takiminin gölgesinde hissediyor, hafife alındıklarini hissediyorlardi. Sebastian Świderski'nin PZPS başkanı olarak seçilmesinden sonra çok şey değişti. Başarılarınin ilgi uyandırdığı ve yabancı bir teknik direktörün gelişinin takımda zaten var olan ancak kullanılmayan büyük potansiyeli açığa çıkardığı biliniyor. Şimdi oyuncular çiçek açtı. Kızlar, erkek takımı ile esit kabul edildiklerine ikna oldular. Tabii ki, iyi Polonyalı koçlarımız olmasına rağmen. Ama taze kana, yeni enerjiye sahip birine ihtiyacı vardı.

Bir oyuncu olarak İtalya'da oynadıniz. O zamanlar Lavarini ile tanışma şansınız oldu mu?

Geçen yıl Szczyrk'teki kampta kahve içmek için buluştuğumuzda Stefano bana bunu hatırlattı. Chieri'de Giovanni Guidetti'nin asistanıyken ve ben River Volley Piacenza'da oynarken, ekiplerimizle birlikte yemek yemiştik. Böyle eski olaylarla ilgili kötü bir hafızam var. Teknik direktör seçimi devam ederken, sonraki kararlarımızı hiçbir şekilde etkilemesin diye bana o toplantıyı hatırlatmak istemedi.

Birden fazla aday soz konusu muydu ?

20'den fazla koç başvurdu ve bu, kaçının bu takımdaki potansiyeli ve aynı zamanda değişim ihtiyacını gördüğünü kanıtladı. Her neyse, Çin'den gelen bir başvuru bizi şaşırttı. Stefano Lavarini, Daniele Santarelli ve Stephane Antiga'nın da dahil olduğu son üçlüden, neredeyse oybirliğiyle mevcut teknik direktörde karar kildik. İtalya'da Club Italia'da gençlerle çalıştığına ve Güney Kore milli takımını yönettiğinde, Kim Yeon Koung dışında büyük yıldızların olmamasına rağmen, bu takımı Tokyo'daki Olimpiyat Oyunlarının en iyi dördüne götürdüğünde ikna olmuştum. Bu, onda grubun onu secmesine neden olan bir şeye sahip olduğu anlamına geliyordu. Bazı konularda inatçı olabilse de.

Kendisi ile teknik kadronun oluşumu hakkında konuştuk. Kadınların sadece fizyoterapist olarak değil, gerçekten söz sahibi olmasını istiyorum. Bir gün yardımcı antrenörler arasında da kendilerine yer bulacaklarına inanıyorum. Önerilerimi Stefan'a ilettim, o onları dinledi ama görüşlerim için kibarca teşekkür etti ve belli bir şekilde çalıştığını ve buna bağlı kalacağını belirtti. Onu tamamen anlıyorum, çünkü sonuçta birlikte birkaç ay geçiriyorlar.

Lavarini, Polonyalı kadınları VNL final turnuvasıyla tanıştırdı. Geçen sezon VNL’de isler iyi gitmediğinde, ancak Dünya Şampiyonası'nda Polonyalı kadınların yarı finale bir adım uzakta olduğu zaman duygularin  nelerdi?

En çok hatırladığım şey, zor anlarda takımı pes etmemeye ikna etmesi oldu. Birinin daha iyi olduğu, yani kazanma şansının olmadığı düşüncesinden kurtarmasi açısından. İtalya'daki performanslarımizdan bile hiçbir zaman pes etmediğimizi hatırlıyorum çünkü sahadaki son takım bile sonuna kadar mücadele etti

Antrenör Lavarini'nin gelecek yılki Paris Olimpiyatları'nda altın madalya kazanması halinde sözleşmesinede bonus istediği soyleniyor.

Mali müzakerelere katılmadım, ama belki bunu bir yıldan daha uzun bir süre önce söylediyse, muhtemelen gülümsemiştir...



Teknik direktörünu seçen takıma liderlik etme teklifi geldiğinde ne hissettin?

Çok şaşırdığımı ve biraz tereddüt ettiğimi itiraf etmeliyim. İlk olarak, kocam kocam ile rekabetçi kariyerimi bitirdiğimde fazla seyahat etmeyeceğime dair bir anlaşma yapmistık. Öte yandan, biz kadınların hiçbir yerde istenmediğinden sonsuza kadar şikayet edemeyecegimi düşündüm, bu yüzden denemeliyim dedim. Sorumluluk almaktan korkmuyorum ve koç seçmek büyük bir zorluk. Koç seçiminin tam isabet olmasına sevindim ve her zaman klişelerle savaşmanız gerekiyor. Her şey ilerliyor, ancak bazı insanlar hala muhafazakar düşünüyor. Bununla birlikte, genel olarak, aynı zamanda PZPS yönetim kurulu üyesi olarak birçok kişinin benim fikrimi dikkate aldığını hissediyorum.

Koçluk kadrosunda daha fazla kadın olmasını istediğinizden bahsetmiştiniz. Oyuncuyken, bu kadınsı unsuru gosterdiniz mi?

Koça her şey anlatamadim neden derseniz birincisi daha yaşlı olduğu için ve ikincisi - zamanımızda genellikle öyle bir inanç vardı ki, oyuncunun söyleyecek hiçbir şeyi yokken koçun görüşü belirleyicidir. Okul zamanlarını hatırlıyorum. Akşamları en çok onunla birlikte çalışan koçumuz Krzysztof Leszczyński'nin karısıydı. Muhtemelen böyle bir anne davranisi bizi daha açık yaptı.

Özellikle okuldaki ilk yıl ki bu en zoruydu. Evden, aileden uzakta ve her gün dönüşümlü olarak sadece okul ve eğitimimiz oluyordu. Telefon sırasi olmasına ve kızların her birinin ahizeyi gözyaşları içinde terk etmesine şaşmamalı. Bugün bu genç nesil antrenörlerin benim zamanımda hatırladıklarımdan ne kadar farklı olduğunu görüyorum. Bunu Bielsko-Biała'da çalışan eğitmenler örneğinde bile görebiliyorum. Bu artık, bir şey söylerse yapmak zorunda olduğunuz öldürücü bir eğitmen değil. Birbirlerini aşmamak için mesafeyi korusalar da daha fazla ortaklık var.

Geçen yılki Dünya Kupası sırasında, hem Amerikalıları Tokyo'da Olimpiyat altınına götüren efsanevi Karch Kiraly ile hem de erkek takımımızın eski koçu Vital Heynen ile kadın takımlarını yönetmenin ayrıntıları hakkında çok konuştum. İkisi de bir konuda hemfikirdi - kadınlar için sadece ne söylendiği değil, aynı zamanda belirli bilgilerin iletilme şekli de önemlidir. Bu gorusleri paylaşıyor musunuz?

Evet. İtiraf etmeliyim ki, hala voleybol oynarken, bazen bir erkek takımında bir sezon geçirip soyunma odasının bizim kadın takımımızdan gerçekten farklı çalışıp çalışmadığını görmek istediğimi düşünurum. Erkeklerin bir sorunu olduğunda birbirlerine “zaman” verirler ve sorun çözülür. Bizde, tüm zarfı analiz etmekten binlerce beyin bağlantısı sorumludur. Arkadaşımızın bize nasıl baktığını, sohbet sırasında nasıl bir jest yaptığını hemen merak eden biz kadınlarız. Aynı şekilde koç daha yüksek sesle bağırdığında bunun kişisel bir anlamı olup olmadığını merak ettik.

Öte yandan merhum teknik direktör Andrzej Niemczyk, oyuncular olarak neye ihtiyacımız olduğunu gördü. Kadının aileden biri olduğunu biliyordu, bu yüzden eşlerimizi, kocalarımızı ve ailelerimizi toplantılara davet etmemize izin verdi. Aziz hatırası olan Agata Mróz'un Szczyrk'teki bir eğitim kampı sırasında eğitime geldiği bir günü hatırlıyorum. "Aman Tanrım Agata, nasıl görünüyorsun! Çok solgunsun! 10 dakika solaryuma git ve sonra geri gel" dedi arkadaşımıza. Diğer zamanlarda, maçta rakiplerimizden daha iyi görünmek için güzel bir makyaj yapmamız gerektiğini söylerdi. Böylece rakipler sadece nasıl oynadığımıza değil, her şeyden önce nasıl göründüğümüze imrenirler.



Bu rakipleriniz üzerinde işe yaradı mı yoksa özgüveninizi mi geliştirdi?

Makyaj önemsiz bir şey ama kendimizi daha güvende hissetmemizi sağladı. Ancak en büyük değer, koçun takıma olan inancı ve takımın üzerindeki baskıyı kaldırabilme yeteneğidir. Bu en büyük sanattır. Bazen de risk almanız gerekir, örneğin pozisyon değişikliği ve Katarzyna Skowrońska'nın merkezden hücuma geçmesi (2006 Dünya Kupası elemeleri sırasında - ed.), bu da bize güven verdi.

Bayan Andrzej Niemczyk'ten bahsettiğiniz için, bu bana onun yıllar önce anlattığı bir hikayeyi hatırlattı. Amerika Birleşik Devletleri'ne yaptığınız Dünya Grand Prix gezilerinden birinde, ondan sizinle konuşmasını istediniz. Daha sonra, altı oyuncunun oyu olmadığı için kaptan olmaması gerektiğine dair şüphelerinizi paylaştınız. Koç daha sonra bunun puan almakla ilgili olmadığını, ancak karakterinizle ilgili olduğunu söyledi. Yine de rol için doğru kişi olduğundan şüphe mi duydun?

Kaptanın genellikle oyunu oluşturan veya en çok puanı alan takımın spor lideri olduğu yaygın bir uygulama haline geldi. Gençlik günlerimden başlayarak oynadığım takımların çoğunda bizzat kaptandım. Zaman ve deneyim açısından bakıldığında, koç Niemczyk'in o sırada aklında ne olduğunu anlıyorum. Her zaman çatışmacı olmadığıma dair sinyaller almama rağmen, bir kaptan olarak tüm bu karakterleri birleştirmek benim için genellikle zordu. Tabii bu kendimi ifade etmekte veya iddialı olmakta zorlandığım anlamına gelmiyordu. Ancak sorunları konuşarak çözmeye çalıştım. Antrenörler arasında "Ola soyunma odasını tutuyor" şeklinde bir görüş olduğunu duydum.

Bir kaptan olarak çözülmesi en zor durum neydi?

2014 yılında Chemik Police’e geldiğimde ekip bu görevi yerine getirmem için beni seçti. Takımda daha önce kaptan rolünü üstlenen ve aynı zamanda bir spor lideri olan Ania Werblińska zaten vardı. Benim için zordu. Polonya milli takımında, koç Niemczyk'in kızı Gosia'yı veya daha sonra Gosia Glinka'yı takımdan atması gibi daha da zor anlar yaşandı.

Daha sonra teknik direktör ayrıldığında böyle bir çözümü destekleyen bir grup vardı ama ben buna katılmadım. Niemczyk'in halefi Marco Bonita ile milli takıma giremedim. Seçilirsem beni atamayacağını hemen anladım. Ne yazık ki bu, Pekin Olimpiyatlarına bir gezinin olmamasıyla da bağlantılı ve Olimpiyat performansı benim yerine getirilmemiş hayalim olmaya devam ediyor. Benim için çok zor bir andı.

Bunu ne zamandır kabul edemiyorsun?

Ben bu tür durumların üzerinde uzun süre yaşayan biri değilim. O zaman başka şeylere odaklandım ve daha sonra Jacek Nawrocki'den milli takımda bir şans daha yakaladım (2015-2021 yıllarında Polonyalı kadınların seçicisiydi - ed.). Türkiye'de Rio de Janeiro'da Olimpiyat Oyunları elemeleri oynadığımızda Olimpiyat bileti kazanamadık. Eve döndüğümü hatırlıyorum. Ön kapıda büyük kızımın bir resmini buldum. Podyuma aitti ve en üst basamağında ben ve ailem vardı. Altında "İşte olimpiyatlarınız" yazısı vardı. Üzüntüm çok, çok daha azdı.



Antrenör Bonita, oyuncular arasında iyi bir yere sahip değil miydi?

Onu biraz özel olarak tanıyordum ve muhtemelen meslek eksikliğime katkıda bulundu. O bir diktatör tipiydi. Hersey istediği gibi olmalı ve tartışma olmamali idi. Sanırım bir çeşit uzlaşma sağlayabilirdik ama benim bu konuda hiç şansım olmadı. Bununla birlikte, başrolde teknik direktör Jerzy Matlak'ın olduğu gibi, seçicilerle ilgili komik hikayeler de var.

Piła'da bir maç oynadık ve koç kaybettiğimiz zaman herkesi topladi. Basimiz aşağıda, ne söyleyeceğini dinlemek için bir daire oluşturduk ve koç Matlak şöyle dedi: "Peki, spor ayakkabılarına neden bakıyorsunuz ? Onlardan daha var mı!" Ortamı yumusatti. Ayrıca sık sık tekerlemeler kullandı.

İyi işleyen bir kadın takımı nasıl kurulur?

Sanırım herkes gibi bu da saha dışında iyi geçinmekle ilgili çünkü o zaman orada da her şey yolunda gidiyor. Muszyna'da oynadığımı hatırlıyorum. Kazandığımız her maçtan sonra birlikte çıktığımızda en iyisiydik. Sadece parti yapmıyorduk, sadece birlikte olmak grubu sağlamlaştırdı

Şimdiki görevlerinize geri dönersek. BKS BOSTIK Bielsko-Biała'nın başkanı olduğunuzda, bu pozisyonun altından kalkamayacağınızı dusundunuz mu ?

Duymadım ama hissettim. İlk altı ay son derece zordu çünkü bulunduğum durum dramatik. Maaş odeyecek param yoktu ve mübaşir celpleri sürekli olarak daha fazla borcu ödemek için geliyordu. Bazılarının "Eski bir voleybolcu geldi top oynamaktan baska ne yapabilir ki  diye düşündüğü izlenimine kapıldım.

Ancak BKS her zaman kalbime yakın bir kulüp oldu. Cunku ust düzey kariyerime burada basladim ve burada bitirdim. Elimden gelenin en iyisini yapacağımı düşündüm. Her zamanki gibi dürüst ve şeffaf davranarak kulübü beladan kurtarmayı başardım. Ve voleybol oynuyor olmam, sık sık geleceğin sponsorlarına veya şehir yetkilileriyle yapılan konuşmalara kapı açtı.

Üç yılın ardından başardığımı dusunuyorum ve BKS'nin imajı da değişti. Bu konuda sehir bize yardımcı oldu, BOSTIK, HYDRO ve diğer ortaklarımızın desteği bize çok şey verdi, onlarsiz tüm bunların başarı şansı olmazdı. Şimdi düz gidiyoruz. Tıpkı voleybolda olduğu gibi takım çalışması önemliydi ve tek başıma hiçbir şey başaramazdım. Etrafımda bunun iyi çalışmasını sağlayan harika insanlar var.

Başarılar ilgi uyandırıyor ve takımımız bu sezon madalya mücadelesi verirken salon doldu ve eskisinden iki kat daha fazla insan geldi. O zamanlar, gadget'ların ve tişört kopyalarının satışları daha da arttı. Ve zamanla CEO olmanın hayalimdeki iş olduğunu öğrendim. Kendimi bir teknik direktör olarak görmüyorum ama disiplin ve oyuncularla sürekli iletişim halindeyim. Bazıları icin anneleri olabilecek kadar yaşlı olsam da.

Kulübü dramatik bir mali durumda bulduğunuzda, bu can sikici değil miydi?

Çok kotuydu. İlk üç ay işe o kadar odaklanmıştım ki, bir noktada kocamın sözleri beni telaştan kurtardı. O zamanlar 8 yaşındaki kızımızdan duyduklarını anlattı bana: "Anne için en önemli şey BKS. Bu soz beni ayılttı. Yüzüme yumruk yemiş gibi hissettim. Yavaşlamam ve işi aile hayatından ayırmayı öğrenmem gerektiğine karar verdim. Bazen çok zor olsa da. Bu sabah 8'den akşam 4'e kadar olan bir iş değil. Neredeyse 24 saat bu iştesiniz. Ama ben şanslıyım. Takım menajeri olarak her şeyin kontrolünü elinde tutan Mariola Wojtowicz'e sahibim. Maurycy Marek, Adrian Sajdak, Aneta Reczko var. Onlar sayesinde iş çok daha kolay çünkü herkesin en iyi şekilde ele aldıkları kendi "olay örgüsü" var.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EDİRNE KASIRGASI

TEDİRGİNLİKTEN BASARI DOLU GUNLERE

OTURARAK VOLEYBOL NEREYE KOŞUYOR